Lakshmi med Lotusen

tisdag 23 februari 2010

Snömageddon eller The Day After Tomorrow?!!


Snökaoset som drabbat södra Sverige är ovanligt men inte unikt.

Vi har haft så mycket snö i södra Sverige och klarat det förr.

Det har kanske inte snöat så mycket och under en så lång period som i år. Men i norrland är de vana vid värre väder än detta så vi har en del att lära av dem. Dessutom får vi huka oss inför grannländerna som klarar kylan och där "allt går som på räls"

Man kan ju bara undra vad som händer i vår när snösmältningen kommer. Blir det översvämningar, jordskred och kaos som på Maderia i hela Sverige då och hur mycket har vi miljöförstöringen och den globala uppvärmningen att tacka för den senaste tidens väderkatastrofer?

Hade vi haft kris- & handlingsplaner för att rädda infrastrukturen vid en vargavinter som denna så hade tom Stockholm kunnat hantera snöröjningen så att tåg-, buss- och biltrafiken fungerat mycket bättre än nu när många tvingats stanna hemma istället för att ta tåg eller buss till jobbet.

Alla skyller på alla och ingen vill ta ansvar för att vi sparat in på både underhåll drift och antal anställda på Banverket, SJ, SL och Vägverket. Snöröjningen som sköts av kommunerna har också underdimentionerats. Allt för att spara pengar och nu får Svensson betala notan och kommer inte hemifrån. Det är ytterst politikernas ansvar och det är mycket lågt Sverige!

Efter Tsunamin 2004 tog man fram nya kris- & handlingsplaner för regeringen och UD bla. Men varför finns det inte motsvarande planer för hela infrastrukturen, Banverket, SJ, SL och Vägverket inkluderat?!

Igår följde jag SLs råd:"Stanna hemma!" och hur många människor förlorade inte sin inkomst pga att Sverige stod stilla?!

Idag var jag kallad till jobbet på förhandling med facket. Men färdtjänsten sa att det var lika illa som igår. Dvs det betyder i klarspråk och jag citerar vad jag fick höra: "Rätt ofta kommer ingen bil alls eller så är det oerhörda förseningar".

Luttrad som jag blivit av att åka med färdtjänsten det senaste halvåret sedan jag skadat och opererat menisken och knäet vet jag ju att ofta kommer ingen taxi ens i sommarväglag eller så får man ringa Resegarantin och en annan taxi dyker upp ca 1 1/2 timme senare än den resa du beställt. Detta gäller särskilt för korta sträckor (om jag ska till Apoteket eller vårdcentralen etc). Medan det är betydligt lättare att få färdtjänst för längre sträckor eftersom taxichauffören tjänar mer då.

Är detta det Sverige vi vill leva i?!! Vårt sk. "Folkhem" man talade om och ville bygga upp för mer än 50 år sedan är nedmonterat och ersatt av ett kösamhälle: "Sverige var god dröj". Omvärlden skrattar åt vår infrastruktur just nu!

Nu lovar Åsa Torstensson (infrastrukturministern som ju äntligen måste börja jobba nu när Sverige står still) att militären ska hjälpa till att röja i snökaoset så att SJs tåg kommer fram. Pendeltågstrafiken börjar komma igång igen. Men T-banan går nästan bara i tunnlarna ännuoch många fick se fulla bussar åka förbi och jag förstår de som ilsknade till i kylan.

Det blev ingen förhandling för mig idag eftersom jag inte kunde ta mig fram i tid så nu får jag hoppas på att väglaget är bättre tills efter helgen och åka till fackombudet istället och ta en telefonkonferens med chefen som bor i norrland.

Det är ett kallt Sverige vi lever i
på flera sätt just nu! Alla skyggar för elpriserna som siktar på stjärnorna och vi sparar el som aldrig förr medan kärnkraftsreaktorer ligger nere i kylan. Äntligen ska dock några reaktorer tas i drift igen så vi kanske slipper att drabbas av elavbrott igen. För det skulle ju vara droppen mitt i detta Snömageddon - För visst liknar det The Day After Tomorrow mer och mer och man blir smått mörkrädd för vart det ska sluta.


Nu önskar jag att jag bodde i en varm liten stuga i norrland med vedspis, kakelugn, skidor utanför dörren, eget elaggregat, snöskoter, snöskor och bil plus en stark man som hjälper mig att hugga ved och skotta snö tills våren kommer och vi slipper all snö ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar